Descriere
Cuprins
I. Dialoguri cu umbra zeilor
Sihastrul din Paris ● Ucenicia măştii ● Genealogia autodevorării ● Între Cioran şi Gauguin ● Între tehnică şi patima temelor majore ● Cearta cu Dumnezeu
II. „Aici poezia primează”
Ochiul mathematic ● Tragicul Bacovia ● Despre cai ● Pietre pentru templul înţelegerii de la Renoir – la Nichita ● Virgil Mazilescu. Lecţii de simplitate ● Gabriela Melinescu. Dialoguri cu Dumnezeu ● Angela Marinescu. Arderi de tot ● Marta Petreu. Sub semnul evenimentului desăvârşit ● Mariana Marin. Mutilarea poetului ● Cassian Maria Spiridon. Evenimente totale ● Ioan Es. Pop. Iadul salvator ● Valeriu Mircea Popa. Un scandal literar ● Nicolae Szekely. Jocul cu astrele interioare ● Ion Chichere. Limpede, textul morţii ● Irina Petraş. Un abecedar al morţii
III. Epicul, esteticul şi poeţii
Vânătoarea de metafore ● Între cele două naturi ale lui Eros ● August Strindberg. Alesul care provoacă demonii ● Paul Valéry. Infernul tangibil ● Solilocviile lui Cezare Pavese ● Ana Blandiana. Vina de a fi ● Gabriela Melinescu. A scrie timpul ● Simona Popescu şi fiinţa multiplă
IV. Epicul şi blestematele probleme
Belinski, Dostoievski, Lev Şestov şi „Îngrozitoarele fantome” ● Lumea ca infern ● „Ne ceartă, ne ceartă, dar, totuşi, ne citesc” ● Tigroaica rănită şi blestematele probleme ● Oscar Wilde. Marile jocuri ● D. H. Lawrence. Poetica erosului ● F. Scott Fitzgerald. Romanticul „sauvage” ● Nicolae Breban. Cealaltă realitate
V. Turnul de iaspis
Ce-ar fi, dacă?… ● Exilul ca şansă ● Exerciţii de libertate ● Poetica unui învins ● Fascinaţia micului Paris ● Legenda criticii şi critica legendei ● Ion Caraion – un model de rezistenţă ● Fascinaţia epicului ● Romanul românesc şi imperialismul în cultură ● Voinţa de construcţie ● Ultimul regat ● Totul e ficţiune ● De ce scriu?