Casa din întuneric

Casa din întuneric
Colecție Roman · Ficțiune
Editura Ideea Europeană, București, 2008, 2013, 2018

Descriere

Romanul „Casa din întuneric” este istoria unui postadolescent, Matei Naidin, care rămâne orfan de tată și își găsește un tată-surogat în profesorul universitar Semion Ruda, refuză înregimentarea și îl alege, în cele din urmă, ca maestru, pe Semion Ruda, formator de conștiințe, specialist în istoria mentalităţilor. „Casa din întuneric” e un fals roman polițist, un roman de formare, cu un scenariu clasic de inițiere, împânzit de simboluri biblice, un roman care se citește cu sufletul la gură și este axat pe o temă majoră, relaţia maestru-ucenic, sondând realitatea esențială a ființei. La apariţia sa, romanul a avut parte de elogii, fiind considerat, în primul rând, un roman de dragoste, în care povestea de iubire dintre Semion Ruda, Erika – o tânără frumoasă, care, abuzată de colegii și membrii familiei ei, face ședințe de terapie – și Matei Naidin, se suprapune în registru clasic peste povestea formării tânărului Matei. E un roman în care unele personaje (Semion Ruda, Matei Naidin) se întorc, mereu, spre sufletul lor, spre viața lor lăuntrică, redescoperind prin ocheanele intensității gustate în forul lăuntric frumusețea și dramatismul lumii din afară.

Pendularea, câteodată, spectaculoasă, între lumi e descrisă cu o acribie proustiană și revendică, nu rareori, fixarea, regăsirea valorilor umane fondatoare. Surprins între lumi, măcinat de moartea prematură a tatălui său într-un accident de mașină, provocat, se pare, de el însuși, la capătul unei văi destinale, Matei Naidin își descoperă vocația de scriitor și alege să facă facultatea de filosofie. Decupajele epice de un fin erotism spiritualizat sunt urmate, iar, uneori, tăiate, de escavări al subconștientului uman abisal și de plonjeuri în profunzimile insondabile ale ființei umane. Conflictele de la suprafață – între Erika și familia ei, între Erika și familia profesorului Ruda, între Matei și mama lui, Riri ș.a. – sunt transferate în plan secund, prim-planul acțiunii deținându-l formarea unor tineri (Matei și Erika) și viața lor lăuntrică, vindecarea unor răni din trecut și continuarea existenței lor pe o orbită diferită, net superioară.

Matei pleacă. Erika pleacă. Ambii tineri aleg viața, viața vie, trăită în lumina valorilor umanității, în lumina unor adevăruri descoperite pe cont propriu și fin sugerate de bunicul lui Matei Naidin, Grig – unul dintre cele mai profunde personaje ale romanului, care trăiește față în față cu moartea iminentă, reînviind sensuri, nuanțe, accente și sugerând că omul e născut să fie fericit, calea adevărată fiind fericirea însăși, liniștea, echilibrul și simplitatea de a fi în raza divinității redescoperite mereu în forul lăuntric. La apariția acestui roman, profesorul universitar de literatură comparată Ștefan Borbély se referea detaliat la elementele de o fină spectaculozitate ale acestui bildungsroman, menționând, între altele, că avem în fața noastră „un text elaborat de către un cărturar, cu lecturi din Schopenhauer, Nietzsche, Jung sau Dostoievski făcute în profunzime, temeinic. În consecință, e un roman în care simbolurile apar la tot pasul, incifrate in text, în tehnica unui modernism hermeneutic care nu poate fi scos din ecuație (…). Strict tehnic, ne aflam în fața unui Bildungsroman construit pe un scenariu clasic, de inițiere: tânărul Matei (toate numele sunt luate din Biblie…) interiorizează sfâșietor, dramatic moartea prematură a tatălui său, David, pierdut într-un accident de mașină pe Valea Oltului, se află în conflict deschis cu mama sa, Riri, femeie pragmatică, dar intrată în faza unui deficit de căldură umană, mascată prin nervozitate, și își fixează întreaga afecțiune pe ființa compensativă a bunicului, Grig, mort și el spre sfârșitul romanului, și pe aceea a profesorului universitar Semion Ruda, stilat, elevat, aristocratic, un concitadin de ocazie și «tată-surogat», căruia, în cele din urmă, protagonistul romanului îi datorează relansarea intelectuală – viitor student în filosofie – și formarea literară, ca romancier, talentul compensativ al scrisului descoperindu-și-l oarecum fără premeditare sau îndemnuri din afară, ca pe o efervescență internă a propriei sale ființe”.

„Casa din întuneric” e destinat adolescenților de toate vârstele, care au pasiunea lecturii și caută sensul vieții, crezând că acesta le scapă ca argintul printre degete și constatând, în cele din urmă, că viața însăși e sensul, că la naștere Parcele promit că ne vor însoți fără să ne ofere și cheile ce duc la înțelegere, că viața și miracolele de zi cu zi se cuvin trăite, gustate și, mult mai puțin, înțelese.

Informații suplimentare

Anul apariției

2008, 2013, 2018

Categorie
Editura
ISBN 978-606-594-665-1

 

 

Referințe critice

• „Personalitate complexă, «accentuată» (după psihometria culturală modernă), Aura Christi este, între scriitoarele contemporane, o veritabilă «singularitate canonică», la nivelul individualităţii artistice, pentru ca, în plan naţional, să atingă acea unitate în diversitate la care aspira Mircea Vulcănescu după Marea Unire, eveniment istoric ce adunase între noile graniţe politice particularităţile diverselor provincii care se întâlneau, pentru prima oară, într-un singur stat naţional. (…)
Cine citeşte cărţile Aurei Christi, de la poezie şi proză, până la eseistică şi jurnalism, nu poate să nu constate că modelele ei tutelare sunt Dostoievski, Nietzsche şi Eminescu, ultimul dându-i conştiinţa naţională şi profunda receptare muzicală a lumii nu atât prin auz, cât prin privirea de esenţă ontologică: la început a fost ochiul, este crezul genezei sale.” / Theodor Codreanu.

• „Un roman în care simbolurile apar la tot pasul, încifrate în text, în tehnica unui modernism hermeneutic care nu poate fi scos din ecuaţie. Strict tehnic, ne aflăm în faţa unui Bildungsroman construit pe un scenariu clasic, de iniţiere: tânărul Matei (toate numele sunt luate din Biblie…) interiorizează sfâşietor, dramatic moartea prematură a tatălui său, David, pierdut într-un accident de maşină pe Valea Oltului, se află în conflict deschis cu mama sa, Riri, femeie pragmatică, dar intrată în faza unui deficit de căldură umană, mascată prin nervozitate, şi îşi fixează întreaga afecţiune pe fiinţa compensativă a bunicului, Grig, mort şi el spre sfârşitul romanului, şi pe aceea a profesorului universitar Semion Ruda, stilat, elevat, aristocratic, un concitadin de ocazie şi «tată-surogat», căruia, în cele din urmă, protagonistul romanului îi datorează relansarea intelectuală – viitor student în filosofie – şi formarea literară, ca romancier, talentul compensativ al scrisului descoperindu-şi-l oarecum fără premeditare sau îndemnuri din afară, ca pe o efervescenţă internă a propriei sale fiinţe.” / Ştefan Borbély

• „Viaţa cotidiană este transferată în interioritate, iar tensiunile generatoare de suspans sunt direcţionate către aceeaşi nevoie urgentă de a deveni. Eroii Aurei Christi sunt făpturi aflate între lumi, între vârste, între maluri.” / Irina Ciobotaru

• „Intenţia vădită a autoarei este aceea de a explora personajele până în adâncul firii lor, astfel încât nu acţiunea să stea în prim-plan, ci caracterele.” / Bogdan Mihai Dascălu

• „Deşi scrie romane polifonice, Christi nu exclude poveştile spectaculoase cu intrigă tensionată, suspans, istorisite când din perspectiva naratorului protagonist, când din a personajului reflector. Romanciera excelează în portretistică, personajele sale, variate, sunt caracterizate prin mijloace suple, rafinate. Descrierile imprimă peisajului note poematice (…). Prin evocare şi ample rememorări afective autoarea coboară pe celălalt versant, sondând umanul în intimitatea lui. Registrul stilistic de maximă expresivitate absoarbe toate resursele limbii şi ale genurilor literare, epicul, liricul, dramaticul, epistolarul (…). O prozatoare modernă, perfecţionistă, pendulând între senin şi tragic, între grav şi ludic, între apolinic şi dionisiac.” / Ironim Muntean, „Omul românesc” între Eros şi Thanatos. Note pe marginea romanului Casa din întuneric,
în Discobolul, Anul XII, nr. 136-137-138, aprilie, mai, iunie, 2009

• „Romanul Aurei Christi, Casa din întuneric, nu este neapărat un roman de dragoste, cel puţin nu în accepţiunea curentă a unui asemenea tip de… poveste. Este mult mai mult. În el autoarea vorbeştre despre cădere şi decădere morală, despre purificare şi exorcizare, despre dobândirea identităţii şi demnităţii omului de azi. E un roman al descopririi vieţii lăuntrice pure a individului, dincolo de toate capcanele derizoriului din societatea maculată moral în care trăim astăzi.” / Constantin Cubleșan, O mistică de halou dostoievskian, în Contemporanul, An.XXII, Nr. 3 (720), martie 2012)

• „Poate aici este imensul merit al Cercului… M-a supus unui exerciţiu deloc facil de a formula motive pentru care merită să trăieşti. Şi nu în faţa unui om care urăşte viaţa, năuc, sau e dezgustat de ceea ce i se pare a fi viaţa. Ci în faţa acestei fete-femei, Diana, care caută profund sensul, care iubeşte florile, apa, arta. Atât de plină de viaţă e creatura aceasta a ta, încât preaplinul acesta o consumă şi o aruncă în moarte. Diana arată că nu e simplu să trăieşti la altitudinea aceea uriaşă a foamei de viaţă, a puterii uriaşe de a trăi. Setea ei de viaţă şi frumuseţe şi linişte o expune, o face fragilă… Naufragiul ei e produs de apele grele şi urâte ale unei lumi neatente, nepăsătoare până la agresiune fizică… O lume de fiare, în care nimeni nu oferă protecţie puilor. O lume hulpavă, în care fluturii şi puii de căprioare sunt răpuşi, înghiţiţi, ca şi când… Poate pentru asta s-au născut… Poate Dumnezeu îi cheamă la el… Sau poate nu! Poate o imensă responsabilitate ar trebui luată pe umerii mei şi nu numai ai mei! Poate că oamenii frumoşi, ca Diana, au o forţă nebănuită în fragilitatea lor. Poate că nimic nu se poate face pentru adolescenţii care aleg moartea… Poate nimic nu se poate face împotriva morţii…” / Irina Ciobotaru