Cercul sălbatic

Cercul sălbatic
Colecție Roman · Ficțiune
Editura Ideea Europeană, București, 2010, 2013, 2018

„De unde puzderia de fluturi la intrarea pe insula călugărului? Diana şovăi: şi dacă intră cu tupeu pe acest no man’s land şi va fi iarăşi gonită? Oricum călugărul nu se zărea nicăieri. Aerul matinal era revigorant, iarba – deasă, ca pletele Afroditei, născute din apele mării, iar desişul pădurii – tentant; toate laolaltă o îndemnau să facă abstracţie de interdicţia călugărului şi să calce strâmb. Trase adânc aer în piept şi – uitându-se la apele învolburate ale fluviului – păşi pe terenul interzis. Era distrată, iremediabil distrată; dacă ar fi fost mai atentă, dacă şi-ar fi ciulit urechile, s-ar fi oprit la timp.
Fluturii erau viu coloraţi. Şi mestecenii, şi stejarii. Totul o atrăgea, o ademenea, vrăjind-o şi punându-i un fel de ceaţă pe ochii de un albastru imperial. Merse până la capătul promontoriului; arborii, o bună parte din aceştia, curgeau parcă din apele de un gri intens, murdar.” / Aura Christi, Cercul sălbatic

Descriere

„Cercul sălbatic” e un roman dramatic despre o femeie tânără (Diana Belinski), care, având senzaţia că există într-un cerc sălbatic, trăiește într-o singurătate atroce şi are parte de câteva experienţe la limită, recurgând, în cele din urmă, la suicid ca la o ultimă tentativă de a-şi salva puritatea sufletească și eșuând astfel. Gestul Dianei Belinski, eroina cărţii, este un refuz de a deveni aidoma majorității celor din jur, de a accepta jocul de a fi în mediul taxat ca fiind unul de o mediocritate agresivă, suficientă sieşi. Romanul constituie o excavare a subconştientului individual al unei tinere care există la limita rezistenţei, o sondare a abisurilor fiinţei, realizată în cheie originală pe urmele marilor maeştri ai romanului modern: F. Dostoievski și M. Proust.

Aura Christi aduce câțiva eroi în situații-limită și descrie – mișcându-se milimetric în arondismentul psihicului uman – reacțiile individului pus la încercare în fața unor izbituri destinale. Ce se întâmplă în corpul pishic uman, când suferința dizlocă terenurile sufletești și psihice? În ce scop lucrează suferința abisurile umane? După o zbatere eșuată în rătăcire, Diana Belinski, rămasă, împreună cu frații ei gemeni, orfană, spuneam, alege moartea. După pierderea fiicei lui, Vlada Vilavici, moartă tânără – ancheta desfășurată pe parcursul unei părți a romanului face efortul de a găsi vinovatul, deci, romanul alături de o intrigă erotică (Diana Belinski și căpitanul Viorel Munteanu) are și o intrigă polițistă – artistul plastic Silviu Vilavici, „marele urs”, se afundă în atelier, încercând să-și regăsească echilibrul, în timp ce soția lui, frumoasa Ludmila, mamă a patru copii, are o cădere psihică și e internată într-o clinică specializată.

Tema centrală a romanului acesta psihologic, abisal, este suferința și modul diferit în care reacționează oamenii la confruntarea cu o durere la limită: moartea cuiva apropiat, boala, suicidul, depresia, văzute toate laolaltă ca niște încercări de testare a suportabilității și de transgresare a durerii prin îmblânzirea ei, prin transformarea în prilej de depășire de sine. Romanul e infuzat cu proiecții ale marilor gânditori ai lumii, între care Nietzsche, Dostoievski ș.a., asupra suferinței ca pretext de a evolua spiritual. Pe de altă parte, e abordată o altă temă de o actualitate evidentă: suicidul printre adolescenți și postadolescenți. Dată fiind forța escavărilor în psihologia abisală, fragmente ample din această scriere au fost comparate cu scrieri dostoievskiene și scene decupate din filmele marelui sârb Emil Kusturica și ale lui Alfred Hitchcock.

Romanului „Cercul sălbatic” – o scriere fabuloasă, morbidă, cu decantări în elogiul făcut vieții, iubirii și suferinței ca prilej de a evolua spiritual – i-au fost dedicate multiple studii, cronici, emisiuni, succesul acestuia stând tocmai în abordarea unor teme imposibile prin lentila umanismului, prin tentativele de a reînvia omul din om. Teza centrală a acestei cărți de o densitate și un lirism, pe alocuri, covârșitoare, este următoarea: oricât de dificile, imposibile, monstruoase, crude, experiențele marcate de suferințe intense, și ele, alcătuiesc ceea ce numim Viața, prin urmare, și ele se cuvin onorate și trăite ca lecții de viață, menite să ne ajute să evoluăm spiritual și să fim fericiți, pentru că am fost creați pentru a fi fericiți și pentru a disemina lumină, împlinire, blândețe, iubire, compasiune. Unul dintre cei mai prodigioși critici și istorici literari, punea accentul pe „mistica de halou dostoievskian” care „domină obsedant destinele eroilor din romanul Aurei Christi, „Cercul sălbatic” și îl califica drept „un roman al cuplurilor ce se fac şi se desfac, se menţin cât şi cum se menţin, în virtutea unor automatisme în care iubirea este căutată, mimată, trădată, ea rămânând mereu o iluzie sau o speranţă virtuală, între viaţă şi moarte. Se vorbeşte mult despre moarte în acest roman. Existenţa însăşi e parcursă sub semnul acesteia”. (Constantin Cubleșan) Deliberând pe tema morții, multe dintre personaje aleg, în cele din urmă, viața, cu toate contradicțiile, meandrele, urcușurile și căderile ei. Aleg suferința și moartea ca pretexte de a cânta din alt unghi viața, viața vie, activă, cum îi spunea F. Dostoievski.

Informații suplimentare

Anul apariției

2010, 2013, 2018

Categorie
Editura
ISBN 978-606-594-628-6

 

 

Referințe critice

„Cu succes şi admirabil risc asumat, Aura Christi preia exemplar modelul de romancier-discipol format prin, apoi raportat îndrăzneţ la un maestru al speciei epice. Modelul conţine straturi esenţiale ale romanului universal. Casa din întuneric (2008) aplică paradigma într-un roman viu, complex şi memorabil, laolaltă cu inerente şi chiar necesare recurenţe, extensii sau locuri comune. Dincolo şi dincoace de viaţă, literatura de vocaţie, mai mult decât aceea de talent, se naşte şi creşte bine numai din literatură.

În romanul Cercul sălbatic (2010), tema majoră, totodată leitmotiv, este măreţia suferinţei (ne)tragice, impusă omului, obligatoriu acceptabilă şi în cauzalitatea ei, numai pentru că omul există, tot ce ar mai rămâne de făcut fiind deturnarea salvatoare în creaţie. Motoul din Antigona lui Sofocle o exprimă anticipat şi pretextual, sugerând o milenară fixare a condiţiei umane: „Dacă aşa le place zeilor, să recunoaştem că, de vreme ce suferim, noi am greşit”. Semnul esenţial rămâne, deci, vina, asumată pentru a putea fi depăşită, nu direct metafizic, ci poetic, creator. Ulterior, perspectivei religioase politeiste îi este adăugată aceea monoteistă, creştină, populară, terestră, prin invocarea lutului care deschide şi închide viaţa umană. Abstractul şi concretul coborât până la visceral, iată spaţiul închis şi totodată deschis al romanului: „Important e cercul. /Cercul «ei» sălbatic.” Romanul acesta psihologic şi moral, al intimităţii, include o insistentă, oximoronică, simbolistică mitică (Jupiter, Orfeu), dar şi religioasă, biblică, creştină. Urmează o onto-retorică de tip literal şi lexical, întemeietoare a „viului”, extras din metafizica invizibilului: „Litere, cuvinte suntem; litere şi cuvinte desprinse din pulpa nevăzutelor”. Nimic nu integrează mai adecvat, salvator, suferinţa, decât creaţia artistică. Nimic nu se poate opune suferinţei în afara creaţiei. Cercul sălbatic este un roman care asimilează câteva modele şi poetici fertile, de sugestie universală, un roman personal, matur estetic, al suferinţei apolinice, creatoare, al pătimirii îndurate prin creaţie.

Legarea de fragmente (meta)literare, amalgamarea, implicit o programatică neglijare a disociativităţii propun în cartea Aurei Christi, Nietzsche şi Marea Amiază, 2011, oarecum „metodic”, o practică personală a „comparatismului”. Disociat de formele sale istorice, mai mult sau mai puţin academizate, refuzate făţiş şi acestea. Autoarea este, ca tipologie estetică, o neoromantică sau o romantică (post)modernă, iubitoare de apropieri şi legături excesive, voit prea mari ori prea largi, făcute parcă pentru ca să încapă totul din ceea ce o preocupă ardent, pe multiple dimensiuni. Cartea Aurei Christi Nietzsche şi Marea Amiază este parţial nouă. Se întorc în paginile ei fragmente din Religia viului şi din Celălalt versant (Epicul şi blestematele lui probleme). Restul din Teribilele abisuri rămâne inedit. De altfel, chiar în ea însăşi, cartea este declarată şi acum incompletă. Citim, prin urmare, o carte obsesivă, deschisă, probabil pentru o întreagă viaţă – tot mai vie, o spun deja, ca să fiu în ton şi temă cu ea – de creaţie.

Poezia, romanul, eseul scrise de Aura Christi au substanţă, viziune, problematică şi structură de anvergură universală.” / Marian Victor Buciu